“Het komt erop aan om dingen gedaan te krijgen”
Vastgoedondernemer van het Jaar 2017 Roel Druyts
Als dynamische 25-jarige startte Roel Druyts een eigen vastgoedkantoor op. Ondertussen staat hij al meer dan vijftien jaar aan het roer van Hillewaere Vastgoed, een grote speler actief in Antwerpen en Limburg. Zijn ondernemersmentaliteit leverde hem vorig jaar de titel van Vastgoedondernemer van het Jaar op. “Ik ben lang wat eenzaam geweest in mijn job, maar vandaag heb ik capabele en interessante mensen rondom mij waarmee ik echt de vooruitgang voel.”
Na zijn studies Toegepaste Economische Wetenschappen en een korte tussenstop als financieel auditeur richtte Roel Druyts in 2002 zijn eigen vastgoedkantoor op. “Het is een ongelooflijke rollercoaster geweest. In 2007 kreeg ik de kans om mijn grootste concurrent in de regio over te nemen. Als dertigjarige was deze overname geen evidentie, maar ik heb de sprong gewaagd en dit is goed uitgedraaid. Deze overname was een zeer belangrijke stap voor ons.”
Daarna zijn er nog verschillende overnames geweest en werden nieuwe kantoren opgericht. En zo is Hillewaere Vastgoed uitgegroeid tot wat het vandaag is. “Maar het was zeker geen vlekkeloos parcours. Ondernemen gaat altijd met vallen en opstaan. Mensen zien enkel de successen, maar niet de mislukkingen. Er zijn momenten geweest waarop ik het niet meer zag zitten. Zeker na het instorten van de vastgoedmarkt in 2010-2011. Toen hebben we even op de rand gestaan, maar we hebben doorgezet. Het is net door wat je van die momenten leert, dat je sterker wordt als bedrijf.”
Innovatie is een sleutelwoord bij Hillewaere Vastgoed. Zo hebben jullie in 2016 het Broker-Agent model geïntroduceerd. Wat mogen we daaronder verstaan?
ROEL DRUYTS: “De eerste tien tot twaalf jaar was ik enkel bezig met de traditionele aspecten van een vastgoedmakelaarskantoor. Meer en meer begon ik mij te interesseren in de organisatie op zich. De laatste drie jaar hebben we gewerkt aan een model om uit te groeien tot een centraal geleide organisatie die heel Vlaanderen moet kunnen bedienen. Met het Broker-Agent model zijn we hierin geslaagd. Het hoofdkantoor fungeert als broker en de andere vestigingen zijn de agents. Vanuit het hoofdkantoor worden alle taken gedaan die de agents ondersteunen, zoals marketing, communicatie, fotografie, boekhouding, ... We stellen alles in het werk om onze vastgoedmakelaars optimaal van dienst te zijn zodat zij zich maximaal kunnen bezighouden met de klanten. Vandaag hebben we negen fysieke vestigingen, maar we zijn klaar om elk jaar verschillende nieuwe vastgoedshops te openen. Het model is voornamelijk gebaseerd op het investeren in mensen. Alles hangt af van het samenstellen van het juiste team op de juiste locatie.”
In december vorig jaar zijn jullie verhuisd naar een nieuw hoofdkantoor in het voormalige Delta Lloyd gebouw in Turnhout. In de pers werd het omschreven als ‘het kantoor van de toekomst’?
DRUYTS: “Het gebouw heeft een oppervlakte van 3300 m², een beetje te groot voor ons alleen. Wij bezetten de volledige gelijkvloerse verdieping met vijftig mensen. De overige ruimte verhuren we als bedrijvencentrum. Als bedrijf kan je een flexbureau huren per dagdeel, maar evengoed vaste ruimtes voor langere periodes. Het concept is transparantie. We willen onze klanten laten zien dat er voor hen wordt gewerkt. Als je binnenkomt, gonst het van de bedrijvigheid. Overal zie je mensen die aan het werk zijn en meetings die bezig zijn. Aan de hand van grote schermen brengen we boodschappen helder en duidelijk over, en via een app kan je ruimtes reserveren.”
Hoe zie je de toekomst voor Hillewaere Vastgoed?
DRUYTS: “Stilzitten is geen optie voor mij. Als ik enkele weken geen verandering of vooruitgang zie of ervaar, dan heb ik het gevoel achteruit te gaan. Dat kan ik niet aanvaarden. Het feest voor ons vijftienjarig bestaan stond in het teken van vuur. Hiermee wilden we onderstrepen dat we branden van ambitie. We zijn klaar om ons bedrijfsmodel verder uit te rollen over heel Vlaanderen. Binnen tien jaar wil ik in alle belangrijke steden in Vlaanderen een vastgoedshop van Hillewaere zien.”
Vandaag sta je aan het hoofd van een groot bedrijf. Blijft er nog tijd over voor het makelen op zich?
DRUYTS: “Tot vier jaar geleden was ik elke dag op de baan en had ik gemiddeld zeven tot acht afspraken voor inkoop- en verkoopgesprekken. Ik vind bemiddelen in vastgoed een van de meest fantastische dingen die je kan doen, eenvoudigweg omdat je steeds mensen blij kan maken. Maar door de groei van het bedrijf ligt mijn rol nu intern. Ik dien de koers uit te zetten en mijn team op te volgen. Het klinkt misschien melig, maar ik ben lang wat eenzaam geweest in mijn job. Alles is in een stroomversnelling gekomen toen ik anderen meer verantwoordelijkheid ben beginnen geven en zaken heb losgelaten. Vandaag heb ik capabele en interessante mensen rondom mij waarmee ik echt de vooruitgang voel.”
Je bent meer dan vijftien jaar actief in de vastgoedwereld. Hoe heb je de sector zien evolueren in die periode?
DRUYTS: “De concurrentie neemt almaar toe. Tegelijk merk ik dat er een duidelijke professionalisering aan de gang is. Vandaag kampt onze sector nog steeds met een minder goed imago, maar het is duidelijk dat er partijen zijn opgestaan die op een zeer professionele en degelijke manier bezig zijn met hun bedrijf. Dit kan alleen maar leiden tot een verbetering van de geleverde kwaliteit. Maar dit verschil moet je ook aan de klant kunnen laten zien. Het is leuk als je top georganiseerd bent, maar bottom line geldt voor de klant maar één ding: zijn huis verkopen. Die efficiënte werking moet dus leiden tot méér tijd voor de klant, méér tijd voor zijn zoektocht en begeleiding.”
De sector professionaliseert. Een logische en noodzakelijke evolutie ook, gezien de almaar toenemende en veranderende wet- en regelgeving. Recent was er bijvoorbeeld de aankondiging van de hervorming van de verkooprechten. Ben je tevreden over de geplande hervorming?
DRUYTS: “De hervorming van de verkooprechten is een zeer belangrijke realisatie, maar kwam nogal onverwacht ineens op tafel liggen. Het systeem van het klein beschrijf was hopeloos achterhaald door de koppeling met het Kadastraal Inkomen (KI). Dus ik kan de hervorming alleen maar toejuichen. Ik vraag mij wel af of men ver genoeg is gegaan. In Nederland liggen de overdrachtsbelastingen op slechts 2%. Wij verkopen veel in de grensstreek en we merken dat kopers hier rekening mee houden.”
Een andere uitdaging voor de toekomst is het ruimtegebruik in Vlaanderen. Vlaams Bouwmeester Leo Van Broeck hield op het afgelopen Vastgoedcongres zijn pleidooi voor verdichting. We moeten minder open ruimte innemen en compacter gaan wonen.
DRUYTS: “Het is natuurlijk de taak van de Vlaamse Bouwmeester om de knuppel in het hoenderhok te gooien, en daar is hij zeker in geslaagd. Door de steeds stijgende bouwnormen wordt bouwen almaar duurder en zijn we wel genoodzaakt om kleiner te gaan wonen. Verdichting is dan uiteraard te verkiezen boven het verder volbouwen van open ruimtes. Het grote probleem is dat het wettelijk kader totaal niet is aangepast, zoals de Bouwmeester zelf ook aangeeft. Als je vandaag op een dienst ruimtelijke ordening met plannen voor een woontoren binnenstapt, word je buitengejaagd. Net zoals wanneer je in een villaverkaveling grote bouwkavels in woonparkgebied in kleinere stukken wil indelen. Om dan nog niet te spreken over appartementen. We zijn er dus nog niet, maar het is volgens mij zeker realiseerbaar als de wetgeving wordt aangepast. Én als de mentaliteit van de lokale overheden verandert.”
Merk je dat de evolutie nu al aan de gang is?
DRUYTS: “Absoluut. Er wordt vandaag al minder vrijstaand gebouwd en mensen gaan meer in kernen wonen. De oude verkavelingen van de jaren zeventig en tachtig met soms kavels van 3000 tot 4000 m² met grote huizen zijn op geen enkele manier nog aangepast aan de huidige normen. Dit soort woningen geraakt moeilijk verkocht. Het enige zinvolle wat je vaak nog kan doen, is ze afbreken. Maar ook hier hangt een kostprijs aan vast, en bovendien hou je dan nog een zeer grote kavel over waarop je in feite opnieuw een vrij groot huis zou moeten bouwen. We zien dan ook dat kavels van 1000 m² niet veel goedkoper worden verkocht dan sommige kavels van 2000 m². Tegelijkertijd zien we dat het aantal appartementen in de kernen fors toeneemt. Een hele generatie is van die grote woningen aan het verkassen naar appartementen in dorps- of stedelijke kernen.”
Wat zijn je verwachtingen voor de vastgoedmarkt in 2018?
“Vandaag zitten we opnieuw in een hausse. De verkoop gaat als nooit tevoren en de prijzen zitten opnieuw in de lift. Volgens mij wordt 2018 een topjaar voor de vastgoedsector, net zoals 2017 dit was. Het vertrouwen bij de mensen zit goed, de rente blijft laag. Een investering in vastgoed blijft de beste belegging die men kan doen in een dergelijk economisch klimaat. Geen enkele beleggingscategorie biedt een zo gunstige verhouding tussen risico en rendement. De lage rente is natuurlijk iets om goed in de gaten te houden.”
2017 was voor jou ook een topjaar. Er was de verhuis naar het nieuwe kantoor, maar je won ook de Real Estate Award Vastgoedondernemer van het Jaar. Wat is goed ondernemerschap volgens jou?
DRUYTS: “De wereld is bezaaid met mensen met goede bedoelingen. Maar het komt erop aan om dingen gedaan te krijgen. Om deals te maken. Om mensen te overtuigen en medewerkers te enthousiasmeren. Ook belangrijk: differentiatie. Steeds bekijken hoe je iets anders kan aanpakken dan de rest. Door de digitalisering en alles wat errond gebeurt, verandert er nu erg veel op korte tijd. Ik merk dat sommige collega’s het hele IT-gebeuren aan zich voorbij laten gaan. Persoonlijk denk ik dat dat nefast is. Het is aanpassen of verdwijnen. Het zal de uitdaging worden om erbij te blijven horen.”
Heb je tips voor toekomstige kandidaten van de Real Estate Awards?
DRUYTS: “Besteed voldoende aandacht aan het dossier dat je indient. Probeer zo volledig mogelijk te zijn zodat de jury zich een duidelijk beeld kan vormen van je ondernemersverhaal. Maar voor de rest zou ik zeggen: gewoon doen. Als je van mening bent dat je goed bezig bent, dan kan zo’n deelname alleen maar een boost geven aan je bedrijf. En als je niet goed bezig bent, moet je het dringend over een andere boeg gooien.” (lacht)
Bron: CIBinfo nr78 - Bezoek website CIB - Lees het magazine digitaal