De Hongaarse regering heeft een wetsvoorstel goedgekeurd om de bouw van nieuwe winkelcentra tijdelijk tegen te houden. De drie komende jaren zou er geen enkel commercieel gebouw van meer dan 300 m² meer mogen bijkomen. De regering probeert daarmee vooral de greep van multinationals op de Hongaarse retailsector te verminderen.

 
Regering: "Onze retailers beschermen"
“Onze bedoeling is om de structuur van de retailsector te doen verbeteren”, zei regeringswoordvoerder András Giró-Szász op een persconferentie. Hij hekelde het feit dat “69% van de Hongaarse retail gedomineerd wordt door 1% van de bedrijven, meestal multinationals”. In 2012, 2013 en 2014 zou er geen enkel winkelcentrum of commercieel gebouw van meer dan 300 m² mogen bijkomen, tenzij een speciale commissie daarvoor een uitzondering verleent.
 
Volgens de krant Népszabadság zouden vooral Aldi en Lidl getroffen worden door de beslissing. De twee Duitse ketens kennen in Hongarije ondanks (of dankzij) de crisis een sterke groei. Ook groepen als Tesco en Auchan zijn zeer grote spelers op de Hongaarse markt.
 
Bouwpromotoren: rampzalig voor een sector in crisis
Vanzelfsprekend zijn de vertegenwoordigers van bouwpromotoren, winkelcentra en werkgevers minder opgezet met de maatregel. “Een winkelcentrum creëert zowat 1000 jobs” zegt Gergely Árendás van bouwpromotor Wing. De Hongaarse vastgoedsector zit al sinds het losbarsten van de Lehman Brothers-crash (2008) in een diepe crisis. Het aantal nieuwe contracten daalde het afgelopen jaar met maar liefst 37%.
 
Ferenc Dávid van de ondernemers- en werkgeversorganisatie VOSZ vergeleek de beslissing met het spreekwoordelijke “met een kanon op een mug schieten”, zeker gezien de zeer zware crisis waarin de Hongaarse bouwsector zich bevindt. Ook György Vámos van het Hongaarse handelsverbond OKSZ zei tegen het dagblad Magyar Nemzet dat "de grootste verliezer ongetwijfeld de bouwsector zal zijn".
 
Oververzadigde markt
Toch is het niet zo zeker dat de Hongaarse shoppers veel gaan merken van de nieuwe beslissing. Boedapest telt immers meer dan twintig winkelcentra en gezien de vrij lage gemiddelde bezettingsgraad (zowat 80%) is er binnen de bestaande gebouwen nog genoeg uitbreiding mogelijk.
 
De moeilijke verhouding van Hongaarse ketens met de internationale kolossen op de markt is geen nieuw thema: zo kondigde voedingsketen CBA onlangs nog aan geïnteresseerd te zijn in de lokale vestigingen van Louis Delhaize (Cora, Match, Profi) om sterker te staan tegen de buitenlandse concurrentie.
 
(Bron: Retail Detail)