Autotest: Range Rover Evoque SD4 - Modder in je kapsel
Land Rover Garage Peeters in Herentals belde onlangs met de vraag of we niet ergens een akker wilde gaan omploegen met de nieuwe Range Rover Evoque. Akker omploegen? Met een stadswagentje? Zijn jullie wel zeker?
Range Rover is een cool merk. Juist omwille van het feit dat het de laatste decennia niet geprobeerd heeft om modetrends te volgen, maar gewoon te doen waarin het altijd goed is geweest: stevige bakbeesten bouwen die op de ruwste terreinen doorgaan waar alle andere auto’s moeten afhaken. Probleem één: haast geen enkele koper maakt er gebruik van. Probleem twee: Europa legt allerlei verbruik- en uitstootnormen op die met de stroomlijn van een garagepoort simpelweg onhaalbaar zijn. Range Rover moest dus iets verzinnen om de eigenheid van het merk niet te verloochenen én nieuwe afzetmarkten vinden.
De Evoque is het antwoord op dit vraagstuk. Al van mijlenver herken je de Evoque als een Range Rover: de grote wielen, de rechte lijnen, stoere gril en de kenmerkende gordellijn. Als je hem naast een grote Range Rover zet valt trouwens op dat de ramen op dezelfde hoogte beginnen. Alleen ligt het dak 30 centimeter lager waardoor hij een uitgesproken sportief en dynamisch uiterlijk krijgt. Uiteraard zit je ook een pak lager in deze auto dan in de grote broers, anders had je met je hoofd door het schuifdak moeten rijden. Toch zit je nog flink hoger dan in een normale wagen.
Eén ding is zeker: je valt op met de Evoque. Nooit reden we in een auto die zoveel bekijks had. Misschien zit de opvallende witte kleur er voor iets tussen of het feit dat dit één van de eerste modellen is die in België rondrijdt, maar jong en oud lijken interesse te hebben in het nieuwe model van Range Rover. De auto is niet groot maar de huidige economische-, ecologische- en fiscale trends doet de vraag duidelijk stijgen naar kleinere premium modellen (high-end, luxe afgewerkt, comfortabel, krachtige motoren).
Binnenin zal Evoque voor RR kenners erg herkenbaar overkomen. Vooral de gelijkenissen met de Range Rover Sport zijn treffend. Ook komen verschillende elementen van de recentste Jaguar’s terug. Aangezien beide merken momenteel in dezelfde groep zitten, lijkt dit logisch. Minpunt is de ronduit verouderde software van de centrale boordcomputer die ook overgenomen is van de laatste Jaguar XJ en XF modellen. Jammer. Maar niet getreurd, de personaliseringsmogelijkheden van deze auto zijn gigantisch: leer, hout, pianolak, bloemetjesmotieven, led-lampjes, je kan het niet verzonnen krijgen. Blijkbaar heeft Victoria Beckham zich hier mogen uitleven. Zal waarschijnlijk goedkoper geweest zijn dan een gerenommeerde ‘interior designer’.
Dan komt natuurlijk ook dé vraag: hoe rijdt’ie? Wel, … goed. Zeer goed. De Evoque is zoals gezegd niet zo’n grote auto maar als je achter het stuur zit, heb je nooit het gevoel met een klein wagentje te rijden. Het stuur is scherp en de ophanging eerder strak voor een wagen die ook het terrein op kan. Dit hebben we voor alle zekerheid maar even geverifieerd. Een akker hebben we niet omgeploegd maar de regendagen van eind december gaven ons ruimschoots de mogelijkheid om onverharde paden en diepe modderpoelen op te zoeken. Met de TerrainResponseknop (een soort presets voor soorten ondergrond van sneeuw tot zand en alles daartussen) kan iedereen die kan remmen en gas geven de meest waanzinnige dingen met deze auto doen. De beperkte bodemvrijheid moet je wel in de gaten houden en uiteraard is korte-gearing ook niet beschikbaar. Maar wie dat soort fratsen van plan is, moet voor de andere modellen van het merk kiezen.
Technische gegevens: RR Evoque SD 4 4x4
0-100 km/u in 8,5 sec., top 195 km/u, 6,5 l/100 km
2.179 cc viercilinder turbodiesel, vierwielaandrijving, 190 pk, 420 Nm, 1.650 kg, 194 g/km CO2
Verzekering bij Hillewaere:
Premie Casco Evoque met een cat. waarde van 38.400 €, incl. btw, bedraagt : 669,24 € - Premie Ba : 331 €
Ga naar de Hillewaere Facebook Pagina en win een uitgebreid testweekend met Range Rover Evoque! Onder de ‘likes’ wordt op 15 februari een gelukkige gekozen.