Renovatie- en energiepremies aanvragen is sinds 1 oktober heel wat minder complex dan voorheen. De Vlaamse regering besliste immers om alle energie- en woonpremies samen te voegen tot een eengemaakte premie: de Mijn VerbouwPremie. Benieuwd naar wat die premie juist inhoudt, wie er aanspraak op kan maken en hoe u deze kan aanvragen? We geven u hieronder graag alle info.


Uw droomwoning renoveren of duurzamer maken, is vaak een werk van lange adem, maar het aanvragen van de bijhorende renovatiepremies was mogelijks een nog langer proces. Bij welke instantie kan u terecht voor bijvoorbeeld nieuwe zonnepanelen? Wie komt er tussenbeide voor uw nieuwe en super-isolerende ramen? En krijg ik nog een asbestpremie als ik mijn asbestleien vervang door dakpannen? 

Sinds 1 oktober zijn die administratieve uitdagingen gelukkig voorbij, en wel dankzij de Mijn VerbouwPremie. De Vlaamse overheid brengt via het online loket alle renovatie- en energiepremies samen onder 1 premie. De administratieve vereenvoudiging zou Vlamingen meer en sneller moeten aanzetten om hun woning te renoveren. Deze eengemaakte premie is geldig voor alle woningen, apartementen en andere gebouwen in het Vlaams gewest.

We lijsten hieronder in een notendop de belangrijkste zaken op die u moet weten in verband met de Mijn VerbouwPremie. Uiteraard staan onze makelaars steeds voor u klaar voor meer details en om uw dossier persoonlijk te bekijken.

Wat is de Mijn VerbouwPremie?

Deze premie is de combinatie van een aantal energiepremies van netbeheerder Fluvius en de renovatiepremie van Wonen-Vlaanderen, aan te vragen via 1 online loket.

Wie komt er in aanmerking voor deze premie?

Iedere eigenaar van een woning of appartement in het Vlaams gewest kan de premie aanvragen, mits de voorwaarde dat het eigendom uw hoofdverblijfplaats is op het moment van de aanvraag. Bij appartementen wordt er wel een onderscheid gemaakt tussen werkzaamheden aan de gemeenschappelijke delen en werken aan uw eigen appartement. De grootte van de premie varieert daarnaast ook naargelang uw inkomsten. Deze kan u eenvoudig nagaan via deze online simulator. Belangrijk is ook dat het bedrag en de manier van aanvragen verschilt voor investeringen in appartementen, appartementsgebouwen en woningen.

Welke werken komen er in aanmerking voor deze premie?

  • Dakisolatie of renovatie
  • Isolatie of renovatie van buitenmuren
  • Isolatie of renovatie van vloeren
  • Ramen en deuren (glas en buitenschrijnwerk)
  • Renovatie van binnenmuren, plafonds of trap
  • Elektriciteit en sanitair
  • Hernieuwbare energie zoals een zonneboiler, warmtepomp of warmtepompboiler
  • Installatie van een gascondensatieketel met productlabel A

Wie moet de werken uitvoeren?

In principe kan u de premie enkel aanvragen wanneer een officiële aannemer de werken uitvoert. Maar bij specifieke binnenrenovaties, zoals een binnenmuur afbreken of elektriciteit en sanitair aanleggen, is doe-het-zelf ook toegelaten. Bepaalde aangekochte materialen bij zelfuitgevoerde werken komen dan ook in aanmerking voor de premie. Meer details hierover vindt u via de volgende link.

Wat als ik de premie wil aanvragen voor de woning die ik aan het verbouwen ben, maar waar ik nog niet in woon?

De kans is natuurlijk groot dat u uw woning of appartement eerst renoveert en energiezuinig maakt vooraleer u er effectief intrekt. Nochtans is gedomicilieerd zijn wel een van de voorwaarden om recht te hebben op de Mijn VerbouwPremie. Geen nood! U kan reeds premies voor de volgende werken aanvragen nog voor u in uw woning of appartement woont:

  • Dakisolatie
  • Muurisolatie
  • Vloerisolatie
  • Hoogrendementsbeglazing
  • Warmtepomp
  • Zonneboiler
  • Warmtepompboiler

Hoe vraag ik de Mijn VerbouwPremie aan?

Eerst en vooral moet u over de juiste documenten beschikken. Denk hierbij vooral aan facturen, annemersattesten, technische attesten en bijhorende foto's. Bij elke premie staat duidelijk vermeld wat er vereist of optioneel is, afhankelijk van de premie die u aanvraagt.

De Mijn VerbouwPremie dient aangevraagd te worden via het online loket, niet op papier. Wanneer u bent aangemeld, kan u eenvoudig een nieuwe aanvraag starten. U krijgt dan een overzicht te zien van de verschillende stappen, die u één voor één invult en afvinkt.

We hopen dat we met deze informatie al een groot deel van uw vragen konden beantwoorden. Bent u nog op zoek naar informatie die u hierboven niet meteen terugvindt? Neem dan zeker een kijkje op de website van de Vlaamse overheid of neem contact op met uw Hillewaere-makelaar.